Velká Matka představuje vzácný archetyp, jenž dnes neznáme v jeho
prapůvodní, celistvé, čisté a - řekněme si to na rovinu - v jakékoli epoše
velice žádoucí podobě se vším svým nedozírným množstvím aspektů. Případně ho ve
svých životech neumíme prosadit a aplikovat. Patří k němu kosmické a
nadpřirozené řády, ale také svět zvířat stejně, jako cyklický svět vegetace a
záhad úrodnosti země, která mění smrt v život. Tento archetyp je Cestou a
Řádem přírody, základním principem, jenž řídí chod života. Nemůžeme ho zařadit
k těm, jejichž pokleslejší napodobeninou a imitací jsou předměty našeho
světa. Je spíše ze skupiny archetypů symbolizujících střed světa - archetypem
Velké Matky. Některé jeho polohy, úrovně a dílčí části jsou nám ještě i
v naší uspěchané současnosti důvěrně blízké. Celek nám však jaksi
v průběhu dějin psaných rukou člověka unikl. Lépe řečeno, úspěšně jsme ho
potlačili a dostali do nepříjemně defensivního položení. Z posvátné,
nedotknutelné brány, kterou všichni vcházíme do života na kosmickém tělesu
zvaném Země, byla proměnou poměrů a podmínek, s nástupem nového modelu
světa, učiněna podlaha, po které může kdokoli šlapat. Je sice také pravdou, že
se někdy stávala vysokým stropem posetým zlatými hvězdičkami, k němuž se
vzhlíželo s bázní a úctou. To je však ještě i v moderní přítomnosti
alternativa, která je spíše zvláštností a výjimkou, vyhrazenou ojedinělým
zasvěcencům, snílkům, básníkům či jiným umělcům. Podle mínění některých jedinců
anebo i celých seskupení jedinců dokonce slabochům.
Smysl celé
existence člověka na této planetě začal postupně - s technickým rozvojem a
mechanistickými pokroky týkajícími se běžného, každodenního života, ale i
s následnými prudkými společenskými a kulturními změnami - spočívat pouze
v dokonalém hraní a sehrání i prožití jeho sociální role
v společnosti. Žen se to týkalo mnohonásobně výrazněji než mužů. Nakonec
to dospělo tak daleko, že už neřešíme otázky všelidské, ale lidské a ženské. Přestali jsme
vnímat ženství jako historickou sílu - rovnocennou historickou sílu. Právě
naopak: sílu ženy jsme potlačili (nejraději by jsme ji docela vymítili),
vytlačili kamsi na okraj, kde živoří a z času na čas se domáhá svých
ztracených práv. Z humánních, lineárních, nedominantních „mateřských“ neboli
„partnerských“ kultur jsme učinili - s báječně fungující lstivostí -
„matriarchát“. A pak už stačilo trochu ho okořenit různými smyšlenkami a
účinnými polopravdami, které vyvolávají nechuť a strach z neznámého,
pohlcujícího. Ze skutečného dědictví Velké Matky jsme uměle vytvořili dědictví
utajené, leckdy jenom šeptané, někdy dokonce nežádané a zapovězené. Klíčový
moment našeho ztraceného duchovného dědictví - kterým bylo poznání, že my sami
jsme také neoddělitelnou součástí velkého tajemství života a smrti a že je
proto žádoucí přistupovat k veškeré přírodě s úctou - byl prohlášen
za tmářskou, zaostalou a primitivní doktrínu. Cyklickou jednotu přírody a
harmonii sfér smě zpitvořili do obrazu principu něčeho nezvládnutelného,
principu hodného přemožení, zneuctění a pokoření. Příchylná láska k životu
a k přírodě se časem transformovala v nepřirozenou a téměř výlučnou
orientaci na otázky obávaného zániku těla či hmoty a - smrti. Natolik
obávaných, že byly posvěceny a vyzdviženy výše, jako plnokrevný život sám.
Z radostného mystéria zrození, regenerace a znovuzrození se - nikoli však
najednou - stávala a nakonec i stala nečistá záležitost, na kterou se pohlíželo
jako na zdroj utrpení a bolesti. A tak se též přihodilo, že svět Velké Bohyně
nebo Velkých Bohyň se rozpadl a zanikl. Dodnes nebyl obnoven. Kdyby vás
zasvrbělo na jazyku, že alespoň v tzv. „západní kultuře“ je postavení ženy
- jako jeden z aspektů a důkazů existence stále platného principu Velké
Bohyně - již nanovo vybudováno a povýšeno na své důstojné místo, patrně jste se
nikdy hlouběji nezamysleli nad následky hnutí feminizmu a bombasticky, halasně
propagovaných „ženských“ práv. Ve společnosti a v kultuře, v níž jsou
práva i povinnosti všech stejná, nemusí být hlasně prohlašována, zdůrazňována a
prosazována práva jedné z jejich skupin. Mimochodem, feminismus přišel
vhod jako geniální pomůcka a zatím jediná účinná zbraň proti skutečnému
ženství. Vždyť výraz „rovnostářská společenská kultura“ se dnes pojímá téměř
jako invektiva! A přitom je to jeden z epiteton, jež se používají
v souvislosti s matrilineárními kulturami, kulturami mírumilovnými a
uměnímilovnými. V nich měla své právoplatné a nezastupitelné místo
Bohyně-stvořitelka, dárkyně života každého z nás.
Mužský princip hrál
svou nezanedbatelnou a podstatnou roli také v ideologiích partnerských
(nesprávně a demagogicky nazývaných matriarchální) společností. Ženský princip
byl prvotním symbolem zázraku života. Přitom však v rozporu s naší
zkušeností převládajícího principu vertikálního, vládl v dobách vlády
Velké Bohyně spíše princip horizontální, jenž zdůrazňoval rovnocenné postavení
a existenci principu mužského i ženského.
Kdysi nesli ženy i
muži, a dokonce i „dorost“, společně odpovědnost za zachování své kultury.
Všichni podle svých schopností a své zralosti. Každý člen takového společenství
se mohl vyvíjet a vyvinout v plnohodnotnou lidskou bytost. Specializací osobního zaměření a profesionálních
zručností došlo k tomu, že se pomalu z plnohodnotné, komplementární
osobnosti stávala jenom část člověka - v širším kontextu jeho komunity a
později i komunity celosvětové. Z jednotlivce přestal být rovnoprávný,
rovnocenný a samostatný člen společnosti, proměnil se v pouhý účel svého
vlastního bytí. A to nakonec tak úzkoprsý a úzce na sebe zaměřený, že si
přestal uvědomovat svůj vztah k okolí a k tajuplnému, denními
drobnými zázraky naplněnému světu, který je jedním z hájemství archetypu
Velké Matky. Zapomněl však nejenom na nezbytnost kontaktu s prostředím,
které je mu kolébkou i hrobem. Vytěsnil i naléhavost důležitosti tohoto vztahu.
S ním společně odešli do „ilegality“ (ze které jako z každé ilegality
vystrkovali růžky) i mír, ženská tvořivost, životodární moc Bohyně, magická
autorita ženství, ženská moudrost a výšiny ducha mimo rozum, rozvaha, ženská forma
lásky, štědrosti, starostlivosti a výchovy, chápaní Velké Matky jako zdroje a
obnovitelky života. Na okraj individuálního i kolektivního vědomí bylo
vytlačeno také uvědomění si posvátného tajemství a praktické důležitosti faktu,
že život se rodí z těla ženy. Někam do nenávratna zmizela zjevná úcta a
údiv nad velkým zázrakem našeho lidského bytí, zázrakem stvoření a zrození.
Z velkého archetypu zůstali jenom fragmenty. Avšak podobně jako
v mýtu o Pandořině skřínce vyletěli do světa a na jeho pronikavé -
v posledním období občas dokonce ničivé a zdraví nebezpečné - světlo jeho
negativnější stránky. Původní atributy a vlastnosti Bohyně byly odsouvány a
nezřídka transformovány až do svého nejkrajnějšího extrému (vzpomeňme pouze
„hony na čarodějnice).
Za normu
mezilidských vztahů byla vyhlášena dosud platná mužská nadvláda a převaha. A
v téže chvíli přestal být praobraz mateřské Bohyně naplněním archetypu,
který v sobě prokazatelně zahrnuje materiál vědomé skutečnosti.
Se ztrátou svého
rovnocenného místa po boku muže - které však v žádném případě neznamená
touhu vyrovnat se mu ve všem a ještě navíc hrát i svou vlastní roli - se žena
stala „neviditelnou“. V neviditelné, do ústraní popostrčené a svou
ponížeností nedůstojné, se proměnilo i místo ženy v společnosti.
Z uctívané dárkyně života a ochránkyně se zvrhla v bezděčnou rodičku
potomků a následníků. Co však s jejím „zneviditelněním“ vzrostlo, byla
rovněž neviditelná moc matky nad jejími dětmi. Moc tak intenzivní, že působila
i v případě, když matka vůbec nebyla - a není - přítomna! Protože i její
nepřítomnost, nedostatek její něžné starostlivosti a absence potřebné kvantity
mateřské lásky se v izolaci rodiny uprostřed široké, ale odcizené
společenské struktury stali netušenou a nebezpečnou léčkou. Především muži - i
když to přirozeně platí i o potomcích ženského pohlaví - někdy bojovali a
bojují po celý svůj život s pastí citové nouze. Pokoušejí se vymanit
z neviditelné jemné sítě, kterou kolem nich spřádali svým vlivem jejich
matky. Konec-konců, jednou z podob Velké Matky a Velké Bohyně byla
přadlena a tkadlena.
Vzdát se moci je
projevem pohodlnosti. Proč? Moc nese sebou obrovskou zodpovědnost. Mateřská
bohyně ani její lidské následovnice pohodlné nejsou. Přesunuli pouze svou moc
do temných zákoutí duše a srdce. Vytěsněné a potlačené děsivé či bolestné
zážitky z dětství, anebo pouze děsivé a bolestné vzpomínky na něco, co
možná existuje jenom v našich představách, vždy poznamenají život člověka.
Pokud je nevynese na světlo pravdy, porozumění a odpuštění, vracejí se
k němu v různých podobách a v rozličných situacích. Proměňují se
v jeho osud, především když si ho nechá potlačenými obsahy své psýché
vytrhnout z rukou. V osud, jež nespřádá na svém kolovrátku zapuzená
Velká Bohyně a Velká Matka, ale Velká Služebnice.
Citová podpora a
něha nabývá u nové formy, do níž byly matky vtěsnány, leckdy zcela jiný ráz.
V panické snaze uchránit svou již natolik omezenou, ale ještě stále
nenahraditelnou pozici, změnili matky, manželky, milenky a sestry atributy své
ženské lásky v citové vydírání. Matka jako dárkyně všeho dobra -
v negativním či negativně chápaném případě všeho anebo téměř všeho zla -
získala úporností svých snah přece jenom svůj prostor. A to právě v síti
tajemných vzpomínek na věk dětství, který rozhoduje o vývoji jednotlivce,
způsobu jeho prožívání, cítění a fungovaní. Někdy až do pozdního stáří. I tahle
zbraň se však stala nástrojem, kterým nakonec střádá ten, kdož jej používá.
Obrátila se proti ní, proti matce jako takové: nezměrné davy životních ztroskotanců,
nespokojenců se svou životní dráhou, svými vztahy a získaným postem, si
v neschopnosti postavit se na vlastní nohy a převzít odpovědnost za svůj
vlastní život, z ní udělali vděčný terč a příčinu svých nezdarů. Netvrdím
však, že vždycky bez jejího přičinění. Každá matka důvěrně zná temnotu, ze
které se všechno rodí a ve které vše odpočívá - anebo nakonec spočine. Nemusíme
však z pocity křivdy umřít, dokonce ani jenom s nimi zestárnout. I
role matky v našich pozemských životech je v našich kosmicky magických
rukou. Snad by postačilo vrátit matce i Velké Matce její místo v našich
srdcích. Jelikož vnitřní skutečnost je stejně důležitá a stejně pravdivá, jako
ta vnější. A přes vnitřní skutečnost můžeme nejenom změnit, ale také přemoci
skutečnost vnější. Pokud nevyvedeme své temné pudy, temné vzpomínky, bolestné
zážitky, výčitky svědomí, pocity viny a ukřivdění na denní světlo, do
reflektorů poznání, nikdy se nezbavíme závislosti, křečovitosti, zatrpklosti a
často také nepřiznaného zoufalství.
(Můj starší článek, Judita Peschlová)
(Můj starší článek, Judita Peschlová)
Žádné komentáře:
Okomentovat