pondělí 4. března 2013

BOHYŇA BABA JAGA, BOHYŇA VEĽKÁ MATKA (archetyp múdrej stareny)



Čarodejníc advokátka: Oneskorená obhajoba?

...čarodejky sa vyskytujú od Južnej Ameriky cez Áziu až po Austráliu. Názov je odvodený od tvaru kvetu, ktorý pripomína čiapku čarodejnice...“

Asi ste pochopili, že úryvok zo „Zoznamu rastlín s okrasnými kvetmi“ sa týka čarodejok z rodu rastlinného, a to konkrétne druhu Mimulus, a nie čarodejok z rodu ľudského. Tie sa však taktiež vyskytujú na všetkých svetadieloch. Nie, nielen vyskytovali, skutočne sa dodnes vyskytujú...


Čarodejná minulosť


Už v šerom dávnoveku - v dobách, keď boli prírodné cykly považované za čosi posvätné a prírodným fenoménom bol pripisovaný mýtický význam - dostávali sprvu neorganizované rituály a zvyklosti  určitý tvar a vnútorný i vonkajší poriadok. Vznikali prvé slávnosti, zasväcovacie rituály, náboženské obrady... Každý národ, etnikum, kmeň, civilizácia či kultúra si postupne vytvárali svoj vlastný mystický i magický systém. V krajinách keltského kultúrneho vplyvu sa pre tzv. čarodejníctvo ako formu náboženstva zaužíval názov „Wicca“, ktorý v preklade znamená múdrosť. Čarodejníctvo je v skutočnosti najstarším európskym náboženstvom. Vzniklo pravdepodobne niekedy v dobe kamennej, čiže približne pred 25 000 rokmi. Do príchodu kresťanstva, po celé tisícročia, boli čarodejky a čarodejovia považovaní za sudcov, radcov a mudrcov. Samotní králi a panovníci najmä západných oblastí Európy vydávali svoje príkazy a nariadenia až po porade s nimi, resp. ich radou múdrych. Príchodom kresťanstva a posiľňovaním jeho vplyvu sa staré náboženstvo postupne dostalo do ústrania. Na príkaz pápeža Rehora Veľkého  sa začali stavať kostoly v lokalitách pôvodných chrámov, svätýň a obradných miest predchádzajúcich náboženstiev. Prastaré modly sa ničili a rozbíjali, svätyne a chrámy búrali. Miesta, na ktorých predtým stáli, sa kropili  svätenou vodou, znovu vysvätili a stavby nových chrámov  sa mohli započať. V roku 1484 pápež Inocent VIII. vydal bulu proti čarodejniciam. Presne v tej dobe  dvaja smutne preslávení nemeckí mnísi Heinrich Insitoris Kramer a Jakob Sprenger predložili  „Kladivo na čarodejnice“ (návod, ako prenasledovať a likvidovať čarodejnice) ustanovenému cenzorovi, Teologickej fakulte Kolínskej univerzity. Tá ho však jednoznačne odmietla. Autori súhlas bez váhania falzifikovali, na čo sa prišlo až o 414 rokov, v roku 1898. Za tú predlhú dobu však stihlo „kladivo“ poslúžiť veľmi tragickým spôsobom pri  vyvražďovaní často veľmi vzdelaných, schopných, talentovaných a výnimočných jedincov. Takých sa väčšinou priemerní najviac boja, či nie? A strach je nezriedka príčinou agresie i prvým krokom k prepuknutiu zhubnej choroby zvanej nenávisť...

Kto chce s vlkmi byť, musí s nimi vyť  


O príčinách prenasledovania prívržencov prastarého prírodného náboženstva čarodejníc je zbytočné sa zmieňovať ešte obšírnejšie, pretože sú známe z bohatého výberu literatúry i filmového spracovania. Tzv. „hon na čarodejnice“ mal vo svojich počiatkoch asi naozaj len ideologické základy. Veľmi rýchlo sa však stal púhym prostriedkom mocenského boja. Potom už stačilo trochu horľavého, dostatočne vysušeného dreva a niekoľko vhodne vybraných a dostatočne fanatických, prípadne dostatočne zainteresovaných inkvizítorov. Nuž a v súčasnosti občas stačí niekoľko dostatočne účinných slov... Pretože hon na čarodejnice nikdy neprestal. Trvá dodnes.

Akosi sa vám moje tvrdenie nezdá? Keď som oslovovala niektoré osoby, ktorých sa tento článok týka, dostala som rozličné, rôznorodé i roztodivné odpovede. Jednu z nich uvádzam ako príklad. Svedčí o tom, že niektoré novodobé bosorienky majú z honu na čarodejky ešte aj v našej modernej súčasnosti obavy:

„...Pokiaľ ide o mňa, vzdávam sa svojej účasti na tvojej ankete. Ide o to, že momentálne sa snažíme uspieť cez silnejšiu mediálnu aktivitu, a hoci z môjho pohľadu sa naša práca s „čarodejníctvom“ ani trochu nekríži, nie som si istá, či osoba, s ktorou sme práve nadviazali spoluprácu a iní kolegovia z odboru by mali rovnaký názor. Veď sama dobre vieš, ako to chodí. My  alternatívne prvky v práci aplikujeme, ale nepropagujeme svoju činnosť s tým, že tam zakomponované sú. Je  síce schizofréniou, oddeľovať čisto psychoterapeutický prístup od alternatívnych postupov, ale je to, žiaľ, tak. Dúfam, že chápeš...“
Strach z neznámeho?
Nuž byť iný, odlišný ako väčšina, to vyžaduje často značnú dávku odvahy a úprimnosti k sebe i ostatným. No áno, musíme sa nejako prispôsobiť ostatným. Ak s nimi chceme žiť, nemôžeme sa izolovať. Na druhej strane však súčasne nemôžeme svoj život žiť výhradne podľa požiadaviek a názorov iných, pretože (medzi nami) ani tí druhí nie sú žiadni anjeli a predovšetkým: chcú nás mať takých, aby to bolo čo najvýhodnejšie pre nich. Lenže, prečo by sme sa mali nútiť plodiť hrušky, keď sme vyrástli z jabloňového semiačka? Objavenie seba samých, svojho vnútorného posvätného obrazu, sa nedá nahradiť vonkajšími zákazmi a príkazmi. Vnútorný obraz seba samého je prvotný a od najrannejších čias bol nachádzaný individuálnou mystickou cestou. Až tzv. organizovaná spoločnosť nahradila vnútorné hľadanie vonkajšími pravidlami a pokynmi. Inštitucionalizovaná  cirkev dáva od istej doby dôraz skôr na autoritu, dogmu a poslušnosť, než na slobodu a nutnosť samostatného poznania. Veriaci si potom až príliš často nasadzujú požadované cnosti ako žiaducu masku.  Ak masky nenosíme, ak sme rozdielni, sme cudzorodí. A tým akosi nepoznaní, neznámi. A neznámo vzbudzuje strach, strach zasa vzbudzuje - strach. Čarodejky ovládali čosi, čo síce ovládame všetci, ale zo strachu sa tým nezaoberáme. A preto sa ich mnohí báli. A mstili sa im za svoj strach.

Čarodejky neexistujú! 

Keď bol v roku 1736 v Anglicku zrušený zákon o čarodejníctve  vydaný kráľom Jakubom I. v roku 1604 (posledné zákony proti čarodejníctvu zrušili však v Anglicku až v roku 1951), nahradil ho zákon nový: podľa neho nič podobné, ako je čarodejníctvo neexistuje.  Od tej chvíle sa  považovalo za mŕtve. Koniec diskusie!

A pritom je skutočné a rýdze čarodejníctvo - v  rozpore so všeobecnou  mienkou, čisto propagandisticky rozširovanou v dobách jeho surového a nemilosrdného potlačovania -  založené na konaní dobra, na schopnosti zžiť sa s prírodou a riadiť sa jej zákonmi. Nie je to žiadna sekta a ani nikdy nebola: je to ozajstná viera i náboženstvo naplnené láskou a radosťou, navyše uznávajúce a akceptujúce oveľa mladšie kresťanstvo. Základom filozofie tohto prírodného náboženstva je uznávanie jedinej kozmickej a vo všetkom  sa prejavujúcej univerzálnej sily či božieho princípu, ktorý pôsobí v každom z nás.

Zlomyseľná bosorka


V plameňoch inkvizície zahynuli v rozmedzí od 13. po 17. storočie stovky tisíc, snáď i miliónov ľudí. Formálne bola inkvizícia zrušená až v roku 1965! Jej archívy sa vo Vatikáne otvorili verejnosti len pred približne piatimi rokmi. Na sympóziu o inkvizícii, zvolanom koncom októbra roku 1998 do Vatikánu, vyslovila cirkev hlbokú ľútosť nad všetkými prípadmi odsúdenia človeka na smrť kvôli jeho názoru, počnúc dokonca už popravou španielskeho biskupa Priscialliana v Trevíre koncom 4. stor. Na horiacu hranicu sa však nedostávali ľudia len kvôli svojim názorom, ale najmä vďaka nízkym myšlienkam či pudom zlomyseľných a obmedzených ľudí, zaslepených závisťou, nenávisťou a želaním  toho najhoršieho.

C.G.Jung nazval typ nežiaducej osoby, s ktorou nechceme mať nič spoločné, bojíme sa jej, alebo s ňou bojujeme, Tieňom. Patrí k nám ako náš skutočný tieň, ale my ho projektujeme  do druhých a obviňujeme, či dokonca prenasledujeme za jeho prejavy iných. Aj v prípade honu na čarodejky žalobcovia pripisovali obviňovaným a odsudzovaným – medzi ktorých patrili predovšetkým ženy, zaoberajúce sa v dobách neuveriteľne nízkej úrovne oficiálnej medicíny liečením, dnes nazývaným ľudovým – svoje vlastné pohnútky a charakterové črty. Tieň však predstavuje aj naše nedostatočné vyvinuté schopnosti, funkcie a talenty: ak vidíme, že iní ich prijali a rozvinuli, môžeme k nim pocítiť nenávisť, začať sa ich báť a – prenasledovať ich... Múdre a súcitné ženy, ktoré varili liečivé čaje z byliniek, aby pomohli svojim blízkym, často skončili na hranici. Len preto, lebo „kotlík transformácie“, v ktorom malo symbolicky dochádzať k pozitívnemu „vypestovaniu“ skrytých túžob a nadaní, bol umelo premenený a zdegenerovaný na čarodejnícky kotol na varenie jedov a čertovských odvarov.  Pritom stelesňoval iba čosi, čo poznáme z dnešných kostolov: krstiteľnicu, nádobu znovuzrodenia z vody a ducha.

Moderné neposledné neposedné bosorky


Označovať niektoré osobnosti dejín a temnej histórie stredoveku za „posledné bosorky“, prípadne „posledné obete honu na čarodejky“ je mystifikovaním. Čarodejky pôsobia svojimi zvláštnymi  silami a mimoriadnym nadaním podnes. Obete odsudzovania i odsúdenia istými nedostatočne informovanými a málo tolerantnými kruhmi ľudskej spoločnosti občas ešte stále trpia, hoci nie zrovna na hranici z polien...

Súčasné čarodejky sú podobne ako ich dávne predchodkyne celkom „obyčajné“ žienky, ktoré okrem mnohých iných vecí vo svojom živote pomáhajú ostatným: vďaka svojim zvláštnym schopnostiam. Nezriedka ich k tomu, čo podaktorí hádžu do vreca s označením „bosoráctvo“, „kúzlenie“, čarovanie“, „temné praktiky“ (a pritom vôbec nevedia o čom je vlastne reč), priviedlo utrpenie vlastné či ich detí. Nie sú to ani žiadne sektárky, ani šarlatánky, ani fanatičky...

   

Bez bosorky ani na krok!


Všetci bez výnimky máme v sebe rôzne postavy a osobnosti:  múdrych učiteľov, hlúpych žiačikov, ježibaby, kráľovné, liečiteľov, opilcov, slúžky, dámy, dobrákov, cigáňov, pokorných pútnikov, pyšných nadutcov, indiánov, vlkov, býkov i vtáka Ohniváka a všeličo iné. Tieto bytosti v nás môžu byť našimi nepriateľmi alebo naopak partnermi a pomocníkmi: podľa toho, aký vzťah k nim máme ako navonok, tak i vo vnútri. Takže: nenávidíte, odsudzujte, či milujete a prijímate svoju vnútornú čarodejku?

Žiadna žena nemôže byť celistvá a šťastná bez svojej tvorivej stránky, bez svojej vnútornej čarodejky. Čarovať a kúzliť jednoducho znamená prejaviť svoju schopnosť tvoriť. Čokoľvek. Nič viac a nič menej.  Čarodejka je - dnes tak často - chýbajúca prírodná, mocná, magická, transformatívna, divoká  časť ženy. Bez nej je každá z nás len prázdnou, neživou bábkou, abstraktnou a možno krásnou, ale bezduchou, a pritom skryto manipulatívnou princezničkou. Brávajte ju odteraz zo sebou do spoločnosti a onedlho sa začnú diať – čáry, máry...   

 

Čarodejný odkaz: Výraz čarodejka vychádza zo spojenia slov čaro a diať sa. Čarodejky sú teda osoby, ktoré nechávajú diať sa čarám, respektíve nebránia ako ostatní ľudia tomu, aby sa čary, kúzla a zázraky mohli diať. Veď aj  naše životy sú vlastne skutočným zázrakom, plným očarujúcich kúzel  - ak im otvoríte dvere i srdcia. Nech sa teda dejú čudá, kúzla a zázraky! Metly nechajte za dverami, stretneme sa na letisku. A ak vám niekto po ceste vynadá do bosoriek, vezmite to ako hlbokú poklonu.

Judita Peschlová, článok z roku 2003

Žádné komentáře:

Okomentovat