Srbské Vlašsko –
zem MUMA PADURI, Veľkej Matky vlašských
lesov, lúk a hájov, v dlhých šatách a rozpustených vlasoch
čakajúcej na volanie svojich chránenkýň a dcér s najväčšou mocou o noci
letného slnovratu, nie nepodobnej helénskej Artemide...
Vlašská oblasť je jedným z území Srbska, na
ktorom žije etnická menšina, jazykovo a kultúrne patiaca k Rumunom. Je vzdialená
len 160 km od Belehradu a predsa záhadná, pre niektorých možno tajomnejšia
ako amazonský prales, divoká a nezdolná. Jazerá, doliny, skaly a prapodivné
skalné formácie, jaskyne, pramene riek i podzemné zdroje vody a studničky,
vodopády, botanické rezervácie, mystické miesta, kláštory a samoty v horách,
tradičný syr a med, prehistorické nálezy z doby kamennej, ale aj
pozostatky z dôb antiky a Byzancie, tajné ríše a skrýše víl a nadprirodzených
bytostí, to všetko na jednom jedinom mieste. Ich legendy nestarnú podobne ako tie naše,
naopak, stále sú živé a venuje sa im náležitá úcta. Mágia je dodnes
dôležitosť súčasťou života a zvykov obyvateľov tejto časti Balkánu. Veľmi
často ju vykonávajú ženy, najmä tie
staršie, čo zodpovedá balkánskej viere v najväčšiu silu mágie, liečenia,
uzdravovania a vedenia rituálov u žien
starších ako 50 rokov. Rituály sú nezanedbateľnou súčasťou života Vlachov do
dnešných čias.
Na najvyššom
stupienku vlašskej mytológie, nad všetkými nadpozemskými bytosťami stojí v prastarej
viere Vlachov Muma Paduri, Veľká lesná
matka, ktorá miluje všetky svoje dcéry, ženy, stojí vždy na ich strane a dokáže
byť dokonca veľmi krutá k mužom, ktorí ženám akýmkoľvek spôsobom ubližujú.
Sama Muma Pandori je stelesnením ženskosti, pripomína Lilith a Čiernu Lunu.
Lilith okrem mnohých iných vecí vládne nevedomiu, ovplyvňuje však i naše talenty
a vedie nás ku genialite. Podobne môže vplývať na svoje chránenkyne aj
Muma Paduri. Niektorí odborníci ju porovnávajú skôr s gréckou Artemis,
sestrou Apolónovu, dcérou boha Dia a jeho milenky Létó. Ich atribúty sú
skutočne veľmi podobné: obe sú bohyňami pôrodu, plodnosti i lovu, akousi „lesnou
vílou“, ochrankyňou žien, slabých a chorých. Takou je i rímska obdoba
Artemidy, Diana Do svätín Muma Paduri sa vstupovalo vždy s horiacou fakľou
. Jej symbolom bol dub, preto sa za jeden z najväčších prehreškov sa
považovalo jeho poškodzovanie. Vlaši veria, že ak sa obrátia o pomoc na Muma
Panduri, pomôže im v akýchkoľvek osobných problémoch, stará sa o ženy
v očakávaní i pri narodení dieťaťa, venuje veľkú pozornosť
novonarodeniatkam najmä ak ide o dievčatá, neskôr sa dokáže postarať o ich
krásu, ladnosť a ženskosť. Ak sa u niektorej ženy vyskytnú problémy s udržaním
plodu v tehotenstve, Muma Panduri zabezpečí vývoj dieťatka až do pôrodu
ako aj jeho ľahký priebeh. Na prosbu žien zaistí, aby budúcu nevestu mala rada
jej nastávajúca svokra i svokor a vážili si ju.
Ak žena nemôže
otehotnieť, stačí vraj požiadať Muma Panduri a v rámci rituálu zjesť
čerstvé jabloňové alebo agátové kvety, prípadne 40 nocí za sebou otvoriť dvere
na kostole pri súčasnom modlení sa Zdravas Maria a prosení Muma Panduri o pomoc
(to však len za predpokladu, že je žena veriaca). Vo Vlašsku len nedávno
zaevidovali prípad, keď dievčaťu v puberte zmizli pupienky po tom, čo sa
úpenlivo obracala s prosbou o ich vyliečenia práve na Muma Panduri. Rovnaké
správy prichádzajú aj po prosbách o štíhlu líniu, krásu, úspech v podnikaní
a v kariére... Ale len u žien... Stráži pravdu, preto pod jej
patronát spadá aj riešenie súdnych sporov. Pomáha bojovať s démonmi (i
tými vnútornými), ale jej samej pri práci často pomáhajú elementárne bytosti
vzduchu, vody, zeme a ohňa.
Muma Panduri, Veľká
lesná Matka, Kráľovná noci, žije v hájoch, uprostred zelene, na lúkach a nivách.
Vchádza v šatách dlhých po zem, s rovnako dlhými rozpustenými vlastni,
má dlhé nechty a vyvinuté poprsie. V čase letného slnovratu je
najjednoduchšie a najľahšie dosiahnuť s jej pomocou vytúžený cieľ. Na
rozdiel od väčšiny európskych etník Vlašky si zachovali zvyky svojich dávnych predchodkýň a doteraz niekoľkokrát do
roka odchádzajú k riekam v určitej oblasti Vlašska, kde Mume Panduri
obetujú jedlo a pitie, zapália na jej počesť sviece a kúpu sa v riečkach
nahé. So sebou berú dievčatká a slečny a odovzdávajú im na týchto
rituálnych stretnutiach všetko, čo sa ony ako mladé ženy a devy dozvedali
od svojich matiek a babičiek.
Záhadná vlašská mágia
Vlašská mágia patrí medzi najexotickejšie i najdiskutovanejšie
stránky kultúrneho dedičstva východného Srbska. Ma korene v staroslovanskej tradícii,
rituáloch a mágii. Skryte, nevšimnuté a nevidené pre vplyv iných kultúr a etník,
nechané na vlastný potenciál rozvoja, predstavovalo toto tajomne územie ideálne
prostredie na zachovanie "pohanských" zvykov. Hoc aj tu bolo oficiálne
prijaté kresťanstvo, bolo do neho integrovane okultne, bájne, mýtické a rozprávkové
dedičstvo, a ako také predstavuje špecifičnosť viery Vlachov s charakterom magického. Stelesnenie dobrého i zlého, Boh i Diabol tu predstavujú
zdroj moci, ktorý je možné využiť ako na negatívne tak na pozitívne skutky a
nie sú jasne od seba oddelení. Občas i "bieli" mágovia musia prebudiť
diabla, aby mohli niekoho zbavili preklatia, magických útokov a pod. Je
pravdou, že medzi vlašskými mágmi a čarodejmi existujú takí, ktorí prijímajú
posolstva od Boha, svätcov, anjelov, ale i takí, ktorí sa zhovárajú s démonmi a
duchmi.
Vlašska mágia
koketuje s cirkvou a vierou, na rozdiel od cirkvi, ktorá kúzlenie a čary považuje
za hriech. Vlašskí carodeji si pri rieseni urcitych problemov pomahaju prave
vierou spojenou s krestanstvom. Znamena to napriklad, ze carodejka posle
niekoho do kostola, aby tam v pripade potreby a za predpokladu, ze to ma
priniest úžitok, uskutocnil nejaky ritual. Osoby, ktore sa zaoberajú vlašskou mágiou
sú väčšinou "prinútené" využívať svoj dar, pretože ak dar, ktorý im
bol Dany do vienka a zostane ležať ladom, často sprevádzajú fyzičke ťažkosti,
bolesti hlavy, stavy bezvedomia a pod.
Ten, kto sa chce zasvätiť
vlašskej mágii, musel a musí otvorit vsetky svoje zmysly a dovolit rozumu
slobodne bludit, nechat sa viest emociami, čítať znamenia prírody a uvoliť sa komunikácii
s neviditeľnými silami. Pre toto "vierovyznanie" je typické nerozlučné
spojenie so živlami a duchmi prírody.
Jedna z prvých
vecí, ktorá zaujíma vlašského mága čí čarodejku je, čí je záležitosť "daná
Bohom", alebo sa jedná o prekliatie, ocarovanie. Ak ide o prekliatie alebo nejaký zlý skutok, ktorý
vykonali predkovia, súčasťou rituálu bude návšteva kostola a "obeť" v
podobe sviečky a modlitby k Bohu. Za predpokladu, že sa problém týka zneužitia mágie
proti postihnutej osobe, využívajú sa špecifické rituály, kúzla, popevky, podľa
potreby. Máloktorý vlašský mág čí čarodejka priznajú použitie vlašskej mágie s cieľom
uškodiť niekomu inému, ale nutnosť zbavovať veľké mnozstvo ludi prekliatia a následkov
"očarovania mágiou" svedčí o tom, že ich popieranie nie je úplne
pravdivé.
K vlašskej mágii
sa viaže veľmi veľa rituálov, symboliky, kúziel, čarov, presvedčení. Každý predmet,
vec, pohyb, akt môže mať svoj veľký význam.
Jednou z dodnes
žijúcich legiend Vlachov je viera v tri sudičky, ktoré prichádzajú do
domu, kde sa narodilo dieťa. Rodičia im musia nechať koláče a mlieko. Osud
dieťaťa bude taký, aký mu sudičky určia. Najstaršia a najškaredšia sudička navrhne zo všetkého to najhoršie, najmladšia
a najkrajšia zo všetkého to najlepšie, veľa, veľa šťastia a hojnosti.
Tretia, stredná, prináša kompromis medzi dvomi protipólmi, apreto je život
Vlachov mixom krásnych i ťažkých okamihov...
Spracovala z rôznych
zdrojov Judita Peschlová (23 rokov lektorka ženských workshopov, kurzov a seminárov)
Žádné komentáře:
Okomentovat